Κριτική του Πάνου Κατσαχνιά στην Εργατική Αλληλεγγύη (Τετάρτη 26 Νοέμβρη 2008)
Κριτική της Ματίνας Καλτάκη από το Culture του Κόσμου του Επενδυτή (Σάββατο 22 Νοεμβρίου 2008)
[σημ. κάντε κλικ και μεγαλώνει]
ΚΡΙΤΙΚΗ ΘΕΑΤΡΟΥ (Ριζοσπάστης της 19/11/08)
Αξιοπρόσεκτες σκηνικές δημιουργίες «Κοραή 4 - Προσβάσιμος χώρος»
Οι φίλοι του καλού και ουσιώδους θεάτρου, ιδιαίτερα όσοι δεν έχουν επισκεφθεί το υπόγειο άντρο βασανιστηρίων της γερμανικής «Γκεστάπο», στο κτίριο της Κοραή 4, όπου μετά την απελευθέρωση στεγάστηκε το ΕΑΜ και σήμερα η Εθνική Ασφαλιστική, ας σπεύσουν να δουν εκεί το έργο «Κοραή 4 - Προσβάσιμος χώρος». Από αυτόν το συνταρακτικό μνημειακό - μουσειακό χώρο είναι εμπνευσμένο το άκρας ανθρωπιστικής ευαισθησίας, ρεαλιστικά λιτής και ατμοσφαιρικότατης σκηνοθεσίας και ερμηνευτικής αλήθειας έργο, που μετά από συλλογική μελέτη του θιάσου, έγραψε η Αιμιλία Βάλβη. Ενα έργο υπαινικτικής, σύνθετης γραφής (αφηγηματικής και διαλογικής), που αναδεικνύει την ιστορική και διδακτική αξία του χώρου, «υποκλίνεται» σε όσους φυλακίστηκαν και βασανίστηκαν σ' αυτόν, καθιστά «σκηνικό» του τον ίδιο το χώρο, με τις χαραγμένες στους τοίχους μαρτυρίες των εγκλείστων σ' αυτόν, καταγγέλλει τις σύγχρονες, συχνά έμμεσες, μεθόδους τρομοκράτησης και ψυχοσωματικών και συνειδησιακών βασανιστηρίων και υμνεί τον αντιστεκόμενο άνθρωπο, σε κάθε μορφής προσπάθεια βιασμού και υποταγής της συνείδησης, της ψυχής, της ζωής του. Πρόσωπα της αλληγορίας είναι μια ανακρίτρια και ένα αγαπημένο ζευγάρι. Το παλικάρι εργάζεται, συντηρώντας τη νεαρή, τυφλή γυναίκα του, που σπουδάζει. Η κοπέλα, πλάσμα που συλλογάται ελεύθερα, με τα «μάτια» της ψυχής και της συνείδησής της ονειρεύεται έναν κόσμο όμορφο, ανθρώπινο. Τέτοια πλάσματα και τέτοια όνειρα είναι επικίνδυνα για την «αόρατη», «παγκοσμιοποιημένη» εξουσία της εποχής μας. Παντοίοις τρόποις πρέπει να υποταχθούν. Η τρομοκράτηση αρχίζει. Πρώτα από τον άνδρα. Εκείνος συμβιβάζεται, καταντά «συνένοχος» της εφιαλτικής κοινωνικής πραγματικότητας. Η γυναίκα, όμως, έγκλειστη σε σκοτεινό μπουντρούμι, με την «όραση» της δυνατής συνείδησής της, μένει ανυπότακτη. Συντελεστές αυτής της καθ' όλα αξιέπαινης παράστασης είναι η Ελένη Γεωργοπούλου (σκηνοθεσία), η Νικολέτα Ξεναρίου (κίνηση), ο Σάκης Μπιρμπίλης (φωτισμοί) και οι άξιοι ηθοποιοί Μαρία Τσιμά (πολύτιμη πάντα), Αιμιλία Βάλβη, Κωσταντής Μιζάρας.
http://www1.rizospastis.gr/story.do?id=4821180&publDate=19/11/2008
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου